Παιδικός κήπος: Τα μυστικά της γης



«Γυρεύω τον παλιό μου κήπο
τα δέντρα μου έρχουνται ως τη μέση 
κι οι λόφοι μοιάζουν με πεζούλια 
κι όμως σαν είμουνα παιδί 
έπαιζα πάνω στο χορτάρι 
κάτω από τους μεγάλους ίσκιους 
κι έτρεχα πάνω σε πλαγιές 
ώρα πολλή λαχανιασμένος». 

Γιώργος Σεφέρης,
απόσπασμα από το ποίημα «Ο Γυρισμός του ξενιτεμένου»



  • Με την ενασχόληση του παιδιού με την καλλιέργεια οποιουδήποτε φυτού του δίνεται η δυνατότητα της παρακολούθησης ενός κύκλου ζωής (κυρίως για τα λαχανικά) και φυσικά του δίνεται και η πρώτη ικανοποίηση της φροντίδας ενός ζωντανού οργανισμού. Όλη αυτή η διαδικασία της γνώσης μέσω της εξερεύνησης της λειτουργίας της φύσης και των μυστικών της γης θα συμβάλλει στην δημιουργία της περιβαλλοντικής του συνείδησης.
  • Ένα παιδί έχει τη μέγιστη περιέργεια στον ανθρώπινο κύκλο της ζωής.  Του αρέσει να μαθαίνει τα περισσότερα καινούρια πράγματα όχι επειδή του τα λέμε αλλά επειδή ασχολείται πρακτικά με αυτά και φυσικά σαν παιδί, λατρεύει το χώμα και τη λάσπη!! Έχει, λοιπόν, έμφυτο το ένστικτο του κηπουρού.
  • Το να ζει κανείς στην ύπαιθρο δεν είναι βέβαια απαραίτητη προϋπόθεση, όπως δεν είναι και το να έχει κήπο. Το κομμάτι κήπου των παιδιών μπορεί να δημιουργηθεί ακόμα και σε δύο γλάστρες ή ζαρντινιέρες στο μπαλκόνι. Τα φυτοδοχεία μπορούν να φιλοξενήσουν λουλούδια αλλά και λαχανικά!
  • Είναι καλό το παιδί να έχει το αποκλειστικά δικό του κομμάτι στον κήπο ή τις γλάστρες του. Διαλέγουμε ένα μικρό χώρο σε ένα πολύ καλό σημείο είτε στο μπαλκόνι ή στον κήπο και μαζί φυτεύουμε μερικά είδη φυτών (διαλέξτε φυτά σχετικά εύκολα ώστε να έχετε επιτυχία).
  • Δώστε τους καλά εργαλεία είτε τα πιο μικρά από τα δικά σας ή ακόμα καλύτερα πάρτε τους μερικά μικρά εργαλεία από το τοπικό κέντρο κήπου. Αποφύγετε τα λιγότερο ανθεκτικά ή εύθραυστα γιατί είναι πιθανό η καταστροφή τους να τα εκνευρίσει και να τα απομακρύνει από την ενασχόληση με τον κήπο.
  • Αν δεν έχετε κενές γλάστρες δεν είναι απαραίτητο να αγοράσετε καινούριες. Από κονσερβοκούτια ως τρύπιοι κουβάδες ή ακόμα και παλιά άρβυλα οποιοδήποτε δοχείο  δεν έχει αιχμηρές γωνίες (για την ασφάλεια του παιδιού) είναι κατάλληλο για φύτευση. Τα πάντα μπορούν να «ανακυκλωθούν» και μ’ ένα φρεσκάρισμα ή με λίγη μπογιά να χρησιμοποιηθούν και πάλι.
  • Δώστε του να φυτέψει σπόρους από φρούτα και λαχανικά που καταναλώνουμε καθημερινά. Μάθετε του ότι στη φύση όλα ξανακάνουν κύκλο. Ότι τα κουκούτσια δεν είναι σκουπίδια αλλά σπόρος ζωής. Μπορεί να μην πάρουμε καρπούς από τα νέα δέντρα που θα βγουν από κουκούτσια όμως από ένα κουκούτσι πορτοκαλιού ή λεμονιού θα φυτρώσει ένα πανέμορφο διακοσμητικό δεντράκι. Το ίδιο θα γίνει από ρόδι, χουρμά ή άλλα κουκούτσια.
  • Όταν όμως οι προσπάθειές του παιδιού αποδίδουν και καρπούς προς συγκομιδή τότε έχουμε υπεραυξημένη τόνωση της αυτοπεποίθησης. Ειδικά στην περίπτωση των λαχανικών το παιδί καλό είναι να «περπατήσει» όλο το δρόμο από την αγορά του σπόρου μέχρι την κατανάλωση του καρπού όπου και ενδεχομένως να θελήσει να φάει πλέον κάποιο λαχανικό το οποίo μέχρι και πρότινος απεχθανόταν. Δημιουργούμε έτσι την έννοια της χρήσης του κήπου σαν διασκέδαση με εύκολες εργασίες όπως πχ το σκάψιμο ή το πότισμα, αλλά όχι σαν παιχνίδι. Πρέπει το παιδί να έρθει σε επαφή με το χώμα και να λερωθεί. Επιβάλλεται!
  • Μερικές δουλειές βέβαια δεν είναι για παιδιά αλλά δεν χρειάζεται να τους επιβάλλουμε να τις κάνουν. Όταν όμως θα τις κάνουμε εμείς θα πρέπει να τις κάνουμε κρυφά για να μην εισβάλουμε στο χώρο του και να νοιώθει το κηπάκι του αποκλειστικά δικό του!
  • Είναι πολύ σημαντικό να αυξάνουμε την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθηση του παιδιού. Πρέπει να τα επαινούμε για τις προσπάθειες τους, να επιδεικνύουμε τον κήπο τους στους επισκέπτες μας και να τον αναφέρουμε σε συζητήσεις όταν είμαστε εκτός σπιτιού καθώς επίσης και να κάνουμε το παιδί μας να αγαπήσει τον κήπο του και όχι τα αποτελέσματα του κήπου του. Οι αποτυχίες του θα πρέπει να επιβεβαιώνονται σαν φυσικό μέρος της γεωπονίας και όχι σαν προσωπική αποτυχία του μικρού κηπουρού
  • Τα μεγαλύτερα παιδιά που γνωρίζουν γραφή μπορούν να κρατούν ημερολόγιο με την πρόοδο των φυτών τους ή με τις εργασίες του κήπου τους.
  • Φυσικά προτείνουμε να αποφύγετε οποιοδήποτε χημικό τρόπο καταπολέμησης ασθενειών ή χημικό λίπασμα. Είναι προτιμότερο τα φυτά να χαλάσουν από το να μαθαίνουμε στα παιδιά να παρεμβαίνουν στον φυσικό κύκλο της φύσης. Δοκιμάστε  έναν κάδο κομποστοποίησης για να φτιάχνετε μαζί λίπασμα για τα φυτά του και η συνείδηση για το περιβάλλον θα χτιστεί σε άσειστα γερά θεμέλια.

Garden Center® Team


  1. Το κείμενο υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα και απαγορεύεται η αναδημοσίευση του χωρίς την αναφορά σε αυτό ως πηγή με απευθείας σύνδεση στο πρωτότυπο άρθρο.
  2. Οι φωτογραφίες υπόκεινται επίσης σε πνευματικά δικαιώματα, έχουν παραχωρηθεί από τους γονείς κατόπιν αιτήσεως αδείας χρήσης και απαγορεύεται η μη αδειοδοτημένη χρήση τους ή αναδημοσίευση τους χωρίς την έγκριση των γονέων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου